3.02.2009

grøn karry

fin ret og travlhedsklassiker, perfekt til dage hvor man har sent fri og skal samle ikeamøbler.nå men man starter med den hellige thaitreenighed: chili, hvidløg og ingefær. jeg bruger også citrongræs. og det steger man så i lidt olivenolie og et par teskefulde grøn karrypasta.
derefter steges kødet med, kylling brugte vi. og så grøntsagerne: rødløg, gulerødder, champignon og peberfrugt. sukkerærterne skal først i til sidst, de skal være krispe. man kan også bruge altmuligt andet, jeg kan godt lide at tænke i farvevariation, jeg er lidt fjollet på den måde.

der skal være godt med varme på når du steger, men husk at skrue ned før du hælder kokosmælk over, ellers kan det finde på at skille. når du har øst en dåse kokosmælk over, lader du det bare simre lidt mens du smager til med fiskesovs, limesaft og sukker. hvis det ikke er stærkt nok, kan du også klatte et par ekstra skefulde karrypasta i. det er en ret nem ret, og også hurtig. hemmeligheden er bare at få den rigtige balance mellem stærkt, sødt, surt og salt. jeg kan godt lide at trække den lige til smagsgrænsen. men jeg er også lidt en gris.

No comments: