3.14.2009

risotto

igår lavede satandyret mad til os, og det er svært for mig. vi fik svamperisotto, fredagsbøffers og stegte auberginer, og det var virkelig lækkert. jeg kan desværre ikke gengive opskriften, da jeg af flere omgange blev skubbet ud af køkkenet, og endte med at give helt op. det var ubehageligt, på samme måde som når mine veninder skulle prøve min pony. jeg skal lære at blande mig udenom, jo. jeg er forfærdelig. nedenfor følger min egen risottoopskrift, som nok ikke er milevidt fra jepsers. bare lidt bedre.
alle mængdeangivelserne er bare nogenlunde, jeg tager det altid på gefühlen, og man må altså bruge sin sunde fornuft.

500-700 g svampe (champignons hvis man er fattig, men helst med lidt f.eks. østershatte og portobello også)
300 g risottoris (eller grødris i en snæver vending)

1 stort hakket løg

1 fed hvidløg
2-3 dl hvidvin

grøntsagsbouillon
parmesan

persille

først steger jeg svampene godt i en stor klat smør, og med godt med peber. bagefter stiller jeg dem til side. i samme pande steger jeg så løg og hvidløg i godt med olivenolie. når de er blevet bløde og blanke tilføjer jeg risene, og lader dem suge det resterende olie. varmen må ikke være alt for heftig.
når risene lige har suget lidt, hælder jeg hvidvin over, og lader det simre næsten væk, hvorefter jeg putter bouillon og lidt vand ved. det skal igen simre lidt væk, før man tilføjer lidt mere vand. og sådan blir man sådanset ved til risene er møre men stadig faste. det er vigtigt at man plejer sin risotto lidt, den har ikke godt af at passe sig selv.

når risottoen har fået passende konsistens, er der nok gået en halv times tid. først smager jeg til med slat. så hælder jeg svampe, revet parmesan (og ret meget af det, hvis du spør mig) og en klat smør i. tilsidst en hel masse finthakket persille over, og så direkte på bordet. verdens lækreste yndlings.

No comments: