3.20.2009

hyggemad

jeg havde lige nået at anrette en tallerken med al lækkerheden da kameraet helt uden varsel løb tør for batteri. første gang endnu, og vi har haft det i over en måned, så det er vel egentlig ok. jeg havde nået at tage et par stykker heldigvis, de kommer på i morgen, når der er krudt i batteriet igen.

jeg tager kødfattigambitionen alvorligt, og har lavet (næsten) helt vegetarisk mad for anden dag i træk. i dag græskagtige mezer i rå mængder. tzatziki, fetacreme, taramosalata og squashfrikadeller. lidt salat til, og nogle små dyppekartofler der var blevet sprøde og bløde i ovnen. nåja, og så stegte jeg lige svamperesterne fra igår i lidt hvidløg, og spiste dem på et stykke brød, for lige at varme op. jeg har lidt en svaghed for græsk mad, som måske ikke ligefrem er raffineret, men i hvert fald smager af havudsigt og 30 grader. jeg tror jeg har brugt et helt hvidløg idag. tillykke til hotelgæsterne i morgen.

tzatziki
godt og klassisk; en revet og drænet agurk, græsk yoghurt, hvidløg, salt, hvid peber, lidt olivenolie, lidt eddike.

fetacreme
i ca. størrelsesforhold: 500 g feta, 200 g græsk yoghurt, 1 lille rød peberfrugt hakket helt fint, et bundt finthakket purløg, en god sjat olivenolie og en lille smule peber og lidt citronsaft. fetaen moses med en gaffel, og det hele blandes godt sammen. det blev en giga portion, jeg satser på at spise det på brød resten af weekenden.

taramosalata
blev som den eneste ikke heeelt så god som originalen, tror det er rognen den er gal med. smagte dejligt dog.

1 dåse torskerogn
4 stykker hvid toastbrød uden skorper, opblødet i vand.
saften af en hel citron
et fed hvidløg
olivenolie
salt og peber


brødet skal lige krammes fri for vand, og så skal det hele ellers bare blendes. jeg gav det lige en lillebittesmule rød frugtfarve der var tilovers fra cupcakesne i sidste weekend. ville så gerne have det til at ligne det vi spiste på thassos, og det duer sådan en dansk konservesrogn ikke til.

Squashdeller
2 squash, revet, drænet i salt, skyllet grundigt, og presset fri for vand i et viskestykke.
3 skiver hvid toastbrød, opblødet
1 revet løg
ca. 100 g smuldret feta
1 æg
peber
en lille smule salt
lidt mel

det hele skal sådanset bare røres godt sammen, som når man laver en almindelig fars, og så steges på panden i olie. de skal have godt med varme, og helst kun vendes én gang, da farsen blir lidt våd. de blir tilgengæld helt vildt lækre sprøde udenpå og bløde indeni. faktisk ligeså godt som en frikadelle i ægte svin.

god mad, godt selskab, dårligt tv. og nu skal jeg i seng. der kommer billeder i morgen.

No comments: