3.07.2009

lørdagsmiddag

i anledning af gæster med nøddeallergi, måtte jeg naturligvis lave en tabouleh med valnødder. dertil babaganoush og kylling/kartoffelkebab. jeg kunne simpelthen ligesom ikke tænke på andet end nødder. jeg lavede en mettevenlig version også dog.


tabouleh
grov bulgur
et stort bundt bredbladet persille
et bundt mynte
2 små granatæbler
3 bundter forårsløg
2 agurker
100 g valnødder

jeg er ikke så god til at få bulguren perfekt, men idag lykkedes det næsten. jeg lader det komme i kog, og tager det så af blusset og lader det trække under låg en 20 minutters tid. det plejer at passe nogenlunde. når det er kølet lidt af blander jeg det med resten. krydderurter og grøntsager finthakkede, valnødderne grofthakkede.

jeg hælder en dressing over bestående af saften af en citron, en dl olivenolie, 2 fed presset hvidløg og salt og peber.

babaganoush
3 auberginer bages i ovnen ca. 40 min, ved 175 grader. jeg prikker lidt huller i med en gaffel så vandet kan løbe fra. de skal være bløde og rynkede. når de er kølet af, skraber jeg fyldet ud og blender det med lidt persille, 1 fed hvidløg, citronsaft, en spsk tahine og en god sjat olivenolie + salt/peber.

kebab
600g kartofler koges uden salt og moses. 800 g kyllingelår med ben koges til kødet begynder at løsne sig fra benene. når de er kølet af pilles kødet i fine stykker og blandes med kartoflerne. et finthakket løg blandes i. massen krydres med spidskommen, stødt koriander, chilipulver, 1 spsk granatæblepure, lidt citronsaft, hakket frisk koriander + salt og peber. formes til små flade kager og vendes i pisket æg før de steges på panden i godt med olie.

stor succes, og ingen allergiske anfald. imorgen står den på mørbrad med piskefløde og masser af hasselnødder! jeg har også en ordentlig røvfuld kage tilbage, så alle er velkomne på halmtorvet i morgen, hvis de er sultne efter snask og paradise hotel marathon.

No comments: