3.23.2009

jordbærtærte!

i lørdags var jeg alene hjemme, og bagte en jordbærtærte til mine to roommates. jeg lavede endda et hjerte af hindbær på den, så meget savnede jeg dem. de er heldigvis hjemme igen. opskriften er rimeligt tyvstjålet fra nikolaj kirks hjemmeside, stortset.
bund:
125g smør
125g mel
25g flormelis
1 tsk vaniliesukker

rulles ud og lægges i bunden af tærtefadet.

ovenpå fordeles mazarinmassen:
50g smør
50g marcipan,
50g sukker,
2æg

og så skal den have små tyve minutter i en 200 grader varm ovn. når den er kølet helt af putter du omkring 75g smeltet mørk chokolade på. når det er stivnet, skal den afkølede kagecreme over:
1/2l mælk
3æggeblommer
3spsk. sukker
1tsk vaniliesukker
1-2spsk. maizena

maizenaen skal blandes op med lidt af mælken. resten af ingredienserne koges op i en gryde, mens maizenablandingen tilføjes lidt ad gangen. kog lidt under omrøring, indtil konsistensen er passende.

når cremen er kold og hældt over bunden, putter man bare halverede jordbær på. jeg brugte som sagt også hindbær. og så smeltede jeg et lille glas ribsgele og hældte over, i et forsøg på at få den til at ligne dem fra bageren. det lykkedes ikke rigtigt, men den smagte godt!

No comments: