3.27.2009

familiefredag

jeg har hele familien jylland på besøg, og det er som altid lige dele dejligt og enerverende. jeg har bagt en kanelkage til dem og lavet ovnbagte enchiladas/burritos/fajitas/chimichangas-etellerandet. er mildest talt ikke særligt godt hjemme i den texmexgastronomiske lingo. men det var nemt og smagte virkelig godt. selv den kræsne mindstelillebror spiste op.

kanelkagen ligger ikke ligefrem højt på blæreskalaen, men selv om det måske ikke er en kage der på den måde vil frem i verden, er den altså en klassiker med god grund. rita fra vuggeren har givet mig opskriften.
Dej:
1oog blødt smør
200ml sukker
175ml farin
500ml mel
4tsk kanel
1 1/2tsk natron
4 dl kærnemælk
det hele røres godt sammen og hældes i en stor springform. bages ved 180 grader til den er klar. jeg glemte at tage tid. 40 minutter eller sådan noget vil jeg tro. når den er kølet af skal der bare dengodeglasur på:
50g smeltet smør
250g flormelis
2tsk vaniliesukker
4spsk kaffe
1 spsk kakao

homesick texan havde givet mig lyst til texmex, og jeg endte med at lave bagte tortillas med kyllinefyld, og salsa og gratinering på toppen. i bunden lå der brune ris og bønner. jeg skriver opskriften i morgen, det er ikke på den måde særligt raffineret. men det virker. vi fik masser af guacamole, salsa og salat til.

No comments: