3.12.2009

æblekage!

eftersom vi bare skulle have rester, syntes jeg at jeg havde tid til at bage lidt. igen. jeg ville ønske jeg var typen med et galloperende stofskifte, så jeg kunne spise kage hver eneste dag, helst slet ikke andet. mette bad om æbler, og det fik hun.
dej:

250 g smør
500 ml mel
300 ml sukker
3 æggeblommer (gem hviderne!)
3 tsk bagepulver
1.5 dl mælk

smør smeltes og afkøles, og blandes godt med resten af ingredienserne. puttes i en lille bradepande el.lign. og bages ved 175 grader i ca. 20 min. den skal stadig være lidt blød når den kommer ud. 3-4 æbler skæres i tynde både og fordeles over kagen.

de tre hvider piskes med 175 ml sukker, til de er luftige og godt stivnede. derefter fordeles marengsmassen over kagen og drysses med lidt kanel. det hele puttes igen i ovnen, ca. 180 grader, godt en halv time.


No comments: