3.11.2009

lasagnen

i aften har jeg lavet lasagne til rikke og mads. min livret siden jeg fik det første gang i rundhøj børnehave engang i slutfirserne, hvor det må have været ret eksotisk. billedet blev ikke så godt, jeg havde lidt travlt med gæsterne, men det blev maden heldigvis. opskrift følger i morgen.

jeg har eksperimenteret en del med lasagnelavning, og det her er min absolutte favorit. opskriften er hjemmestrikket ud fra nogle forskellige internetfund. vistnok er oprindelsen en jamie oliver opskrift, men jeg kan ikke finde den i nogle af mine bøger. godt. man starter med at lave en ordentlig kødsovs. jeg brugte:
800g oksekød
1 pk bacon
1 fed hvidløg
1 stort løg
6 stængler selleri
4 store gulerødder
1/2 flaske hvidvin
2 dåser flået tomat
1 lille dåse koncentreret tomat
og krydder; timian, oregano, laurbærblade, lidt paprika og en tsk fennikelfrø. godt med salt og peber selvfølgelig, og så den obligatoriske skefuld sukker, som undertegnedes søde tænder synes får alting til at smage meget meget bedre.

brun kødet godt af, en halv times tid gerne, sammen med grøntsagerne. hæld derefter væde og alt det andet ved, og lad det stå og simre, helst et par timer. imens stegte jeg 500 g svampe i smør, hvidløg og frisk timian, som jeg brugte som et lag, men det kan man jo gøre som man vil.

derefter "bechamelsovsen", som i det her tilfælde er creme fraiche 38% (og du kan lige så godt lade være med at begynde at eksperimentere med lavere fedtprocent, det blir ikke godt).
500g cremefraiche
4 ansjosfiletter, finthakkede
en god humpel revet ost, jeg brugte pecorino, men parmesan er nok ligeså godt.
og så en slat mælk, så det får en passende konsistens.

og så er det ellers bare at bygge lasagne. jeg bruger friske plader, det gør faktisk en ret stor forskel, og starter ud med olie, en anelse hvid sovs, og så første lag plader. derefter skiftevis kød og plader, for til sidst at dække sidste lag pasta med al den lækre cremefraichehed. jeg puttede en skiveskåren mozzarella på toppen, og rev lidt ekstra pecorino over.

bedste yndlingslasagne, og rigeligt af den. læks.

No comments: