3.08.2009

søndagssmovs

jeg havde gået og tænkt sådan på en ret min mor altid lavede i gamle dage. en måske lidt firseragtig ret med masser af svin og fløde og hasselbackkartofler til. i dag sprang jeg så ud i det, sådan lettere modificeret. og med pasta fordi jeg var så søndagsdvask at jeg ikke engang orkede noget der rigtigt skulle tygges. og fordi hasselbackkartofler alligevel nok er lige rigeligt kitchede.


jeg startede med at brune en mørbrad i olivenolie, salt og peber. derefter stegte jeg et hakket løg, et fed hvidløg, og en bakke brune champignons i svinets efterladte pandesnask. i røg også en stor håndfuld hakkede hasselnødder og en god dusk hakket persille. på panden tilføjede jeg 1/4 l piskefløde og en lille smule mælk (er altid lidt bekymret for ikke at få nok sovs!). jeg lod det koge op, gav det lidt jævner og smagte til med salt og peber.
så skar jeg en dyb revne på langs af svinet, stoppede den så meget så muligt ud med fyldet på panden og hældte sovsen over. og så ind i ovnen på 175 grader i 25-30 min cirka. det blev HELT fabelagtigt, og der er også til madpakken i morgen.

i morgen aften er det rikke der står for aftensmad, og det blir egentlig ok. hvis bare hun undlader at lave den ret udelikate specialitet kyllingebryst med fennikel, rødvin og cremefraiche. puh. jeg kunne heldigvis nøjes med at kigge på det, men det var sådan set slemt nok. kryds fingre for mandagskokken og hendes gæster!

No comments: