4.11.2009

sofafest

mig og rikke er alene hjemme og holder fest i sofaen med dyner, småkager og american idol. før det hjalp rikke mig med at lave mad i køkkenet, sådan indimellem hendes meget alvorlige eksamenslæsning. vi har fået kylling paneret i dukkah, kisir bulgursalat, babaganoush og muhammara. man skal fejre det når man har en lørdag uden planer. og jeg har fået så meget lyst til at blive millionær (meget hurtigt, tak) og rejse rundt i hele verden og spise god mad og svømme i swimmingpools og læse paperbacks. skal meget snart melde mig til lottoservice.
kylling dukkah
dukkah er en fantastisk nødde/krydderblanding, som vist normalt er mest en dip. jeg brugte det til at panere nogle stykker kyllingeinderlår. det laves af:
spidskommen 3tsk
korianderfrø 3tsk
fennikelfrø 1tsk
sort peber
1tsk salt
en stor håndfuld hasselnødder
og en lille håndfuld sesam

først brænder man krydderierne af på en tør pande, og så kvaser man dem lidt i en morter. bagefter skal hasselnødderne ristes på panden, og skralden skal lige skrubbes af så godt som muligt. hasselnødderne blendes med en stavblender til de er finthakkede, de skal ikke pulveriseres helt. det er et værre svineri, jeg glemte at holde et viskestykke for og har hasselnødder i hele køkkenet. til sidst rister man lige sesamfrøene lidt, og det hele blandes sammen.

når man når til stegningen skal kyllingestykkerne lige vendes lidt i krydret mel, og pisket æg, før de blandes godt med dukkahen til de er helt dækket. bagefter skal de steges på panden, pas på med at pære for meget rundt i det, for paneringen kan godt finde på at falde af. det smagte sindssygt godt og jeg skal lægge hovedet i blød for tusind måder at bruge dukkah på fremover.

kisir
kisir er tyrkisk bulgursalat lidt ala tabouleh, men faktisk spændendere hvis du spør mig. den primære forskel er at bulguren koges med tomat- og peberfrugtpure.

mellemfin bulgur
1 lille dåse tomatpure
1 peberfrugt
2 bundter forårsløg
en agurk
cherrytomater
bredbladet persille
citronsaft
hvidløg
chilipulver
olivenolie
granatæblepure

før man går i gang skal man lige have ventet en halv times tid eller tre kvarter mens peberfrugten bager i ovnen ved ca. 180 grader. når den er kommet ud og kølet af piller man skrælden af (hvilket går nærmest helt af sig selv), tømmer for kerner, og blender.

så koger man bulguren i vand, peberfrugtepure og en dåse tomatpure. og salt selvfølgelig. det skal bare lige i kog, og så trække under låg til det er mørt. bagefter kan man knalde det i køleren og køle det af så meget som man har tålmodighed til.

imens finthakkes en udkernet agurk, forårsløg, udkernede tomater og en masse bredbladet persille. det blandes sammen med bulguren, og smages til med en spsk granatæblepure, saften fra en citron, 2 fed presset hvidløg, en smule olivenolie og chilipulver efter temperament. og salt og peber selvfølgelig.

muhammara
er en dip lavet af bagte peberfrugter og valnødder. jeg har lavet en stor portion så jeg har masser at smøre på brød de næste par dage.

3 bagte røde peberfrugter
1 kop valnødder, ristet på panden
2 fed hvidløg
1 kop rasp
2 tsk spidskommen
1 spsk granatæblepure
1 tsk salt
tørret chili
så meget olivenolie som man vil være bekendt. jeg brugte omkring en halv deciliter, der skal liiidt til, hvis det ikke skal blive for tørt.

når peberfrugterne er færdigbagte, flåede og udkernede, og valnødder ristet på en tør pande, blendes det hele godt sammen. det er nemt. og temmelig godt.

det eneste vi manglede var lidt brød at dippe med, men det gik nu fint med at få det ned alligevel. jeg skulle hilse fra rikke og sige at det allerbedste var babaganoushen. opskriften ligger allerede hér.

jeg er meget tæt på cookieoverload. god påske.

No comments: