4.04.2009

herrebesøg

vi havde inviteret drengene over til en gang kortspil (som endte med at blive ved smalltalk istedet, men det er en helt anden historie) og jeg syntes det var den perfekte anledning til at flotte mig med lidt kød- og så har det jo lige været d. 1.

jeg er kæmpefan af gordon ramsey, godtnok primært fordi han er flot. men også lidt fordi han kan lave mad. så jeg fik lyst til at lave en hellskitchenklassiker, beef wellington. min blev ikke helt så flot som hans, men det smagte latterligt godt. mørbrad, parmaskinke, svampe og butterdej. det kan næsten ikke gå galt.

jeg lavede ovnkartofler til, og smørsauterede gulerødder, og så selvfølgelig en sovs. med lidt kødsaft fra dyret, scallotter, portvin og fløde. nåja og de timiankviste jeg havde til overs. og et laurbærblad. lidt af hvert, jeg kan ikke huske det.
jeg havde købt en ordentlig satan af en oksemørbrad på halvandet kilo eller sådan noget, som jeg lige brunede på panden med salt og peber. så har man også et godt udgangspunkt for en sovs.

mens den køler af laver du din svampepure. jeg brugte 1 kg champignon, 2 scallotter og 2 fed hvidløg. det skal blendes helt fint, til det ligner øllebrød, og så ellers stege på panden til det meste væde er fordampet og det er en halvfast masse. det tager lidt tid.

og så skal tingene ligesom bare rulles sammen. jeg brugte et stykke madfilm som jeg fordelte to pakker parmaskinke over, sådan at stykkerne overlappede hinanden. da svampepureen var kølet af fordelte jeg den ovenpå, jeg havde vist lige rigeligt af det. og så ellers kødet på til sidst, rulle det hele tæt sammen, og lade det stå indpakket i filmen og hvile en times tid i køleren.

sidste trin er at rulle to plader butterdej ud, sådan at man ruller dem sammen til ét stykke. og så rulle hele kødet ind i den. hér blev det lidt grisset for mig. men det lykkedes, i nogenlunde ro og orden. og så i ovnen 35 min ved 180 grader. såre simpelt, helt vildt lækkert. notetoself; spis mere oksemørbrad.

i aften skal vi have påskelam, hvis jeg når det. min mor har givet mig en stegeso, så jeg har gået lidt og pønset på en tagine. vi får se.

1 comment:

Anonymous said...

meget interessant, tak