4.30.2009

fridag

eller i hvert fald en halv. aftenvagter er noget af det kedeligste jeg ved. jeg savner noget ordentlig mad, seriøs social omgang og en døgnrytme der bare nogenlunde følger alle andres. men idag havde jeg altså tigget mig fri, og har haft hele eftermiddagen til at endeligendelig lave andet i køkkenet end at ryge en godnatsmøg. alle pigerne kom og holdt mig med selskab, og nu er jeg knap så tæt på at blive rablende sindssyg.
jeg lavede en masse mellemøstligtagtigt mad, det er lidt en besættelse for tiden. tabouleh, harra batata, babaganoush, hummus, muhammaha og dagens eksperiment, kippeh. det blev godt!babaganoush og muhammaha har jeg jo lavet før. hummus bryder jeg mig sådan set ikke så meget om, men de andre sagde det smagte godt, så jeg stoler på dem. jeg brugte en dåse kikærter, saften af en halv citron, 1-2 spsk tahine, 2 fed hvidløg, et lille pinch spidskommen og salt og peber.
taboulehen lavede jeg helt oldschool med masser af persille, mynte, finthakket agurk, forårsløg og tomat og en dressing af olivenolie, citronsaft, hvidløg, salt og peber. og harra batata er strengt taget bare ovnbagte kartofler vendt i panden med 3 fed hakket hvidløg, en hakket frisk chilipeber, et stort bundt koriander, citronsaft og lidt cayenne.

og så kippehrne! de består af en yderskal af bulgur og kød, og fyld af stegt kød og krydder. først yderskallen:
omkring 300 g fin bulgur skal trække i koldt vand og lidt salt til de er udblødte. derefter vrides de i et viskestykke og blendes derefter til en grov "dej". deri blandes ca. 500 g oksekød, 2 løg, blendet til pure, 1 tsk allehånde, lidt korianderfrø og spidskommen, cayennepeber, salt og peber. æltes grundigt og så i køleskabet.
derefter fyldet:
1 lille pose pinjekerner ristes på panden og tages af. 2 finthakkede løg steges blanke og 300 gram hakket oksekød steges med. smages til med granatæblepure, spidskommen, stødt koriander, salt og peber.
og så kommer det sjove. hvis man er til den slags. af yderskallen laver man en lille bolle og presser et hul i den, som man fylder med kødfyldet og lukker til. jeg pressede bollerne lidt flade, hvilket er håbløst uautentisk, men meget praktisk når man ikke har tænkt sig at friturestege, men gerne vil have så meget sprød overflade som muligt. jeg stegte dem helt almindeligt med olie på panden og tadaa! ja, ok. de ligner karbonader lidt. men de smagte ikke spor af farmor.

No comments: