4.13.2009

rabarbertrifli

headsetmanden er min grønthandler, han har et meget nært og kærligt forhold til sit headset. og igår opdagede jeg at han har fået årets første omgang rabarber. når solen ovenikøbet skinner, SKAL man sådanset lave rabarbertrifli.jeg startede ud med rabarberkompotten, som jeg lavede i ovnen. 600 g rabarber skåret i tern, overhældt med saften fra en citron og en deciliter sukker. derefter ind i ovnen ved 175 grader i et kvarters tid. 20 minutter måske. jeg tilføjede en god slat ekstra sukker midt i bagetiden, efter at have smagt på saften, som var lige rigeligt sur. når rabarberne er bløde og har smidt en masse væske tages de ud.

saften hældes fra og over i en gryde, og rabarberkompotten sættes i køleskabet til afkøling. saften koger jeg ind til en tyk sirup, og lader den afkøle så den blir helt geleret.

og cremen! cremen er 2 æggeblommer pisket hvidt med 1/4 dl flormelis og kernerne fra en vaniliestang. derefter røres ca. 150 ml marscarpone ud i æggesnapsen, og til sidst vendes en deciliter stiftpisket fløde i. det smager ret godt. forresten lod jeg den udkernede vaniliestang bage med rabarberne i ovnen.

nåja, og så makronerne. jeg overdoserede helt vildt med makroner, så jeg blir nødt til at meget snart lave rabarbertrifli igen. ærgerligt. faktisk har jeg jo også både æggeblommer og piskefløde og marscarpone nok til at lave en ekstra omgang. måske i morgen. nåmen, i virkeligheden skal der nok bruges omkring 100g. som stænkes med lidt madeira og kvases i tusind stykker.

når alting er kølet af skal det bare samles. rabarber-makroner-creme-rabarber-makroner-creme. og så lidt rabarbergele på toppen. jeg havde naturligvis ikke tålmodighed til at vente på at siruppen blev helt kold, så det blev ikke helt så pynteligt som det kunne være blevet. og så skal det hvile en halv times tid i køleskabet. det havde vi selvfølgelig heller ikke tålmodighed til. men det smagte virkeligvirkelig godt! iøvrigt havde jeg ikke helt nok rabarberkompot, næste gang køber jeg et kilo, så jeg har rigeligt. yndlingsfirserdessert.


No comments: