4.12.2009

introducing

min nye altopslugende hobby. jeg har fået fisk. i fødselsdagsgave, som et slags plaster på såret fordi satandyret hverken vil have kat eller minigris eller marsvin. eller baby. et meget dramatisk plaster på såret, der er blevet parforholdets hidtil største prøvelse.

der var én ting jeg ikke vidste om fisk før jeg fik dem, og det er at de hele tiden er på dødens rand. ingenting skal man gøre forkert, så dør de. det er nogle sygelige kræ simpelthen, og de første par uger kunne jeg knap nok sove om natten fordi jeg var så bekymret.

ovenikøbet udviklede hobby sig temmelig makabert, da vi kom hjem en aften og bodil svømmede rundt uden øjne. én af de andre fisk havde simpelthen spist dem. jeg er ikke en hård nyser, det ved jeg, men jeg synes faktisk det var meget rimeligt at græde sig lidt i søvn efter den omgang.

og ellen. dont get me started om ellen. hun var ellers min yndlings, men det viste sig desværre hurtigt at hun var svært handicappet. fisken kunne simpelthen ikke svømme, hvilket jo er ret uhensigtmæssigt. hun flød godt. efter et par dage besluttede vi os for at det ikke var et værdigt fiskeliv. satandyret nægtede at aflive flere dyr (bodil havde været en traumatiserende omgang), og så kom maskumorten og ordnede det for mig. jeg gik i seng og skruede højt op for musikken og sagde godnat og tak, og i morgen er ellen væk lovede han.
nu har vi gitte og anette tilbage. gitte er en harmonisk og glad fisk og en god svømmer, hvilket er et slemt held når hun deler akvarie med anette. annette er nemlig rablende vanvittig og totalt psykotisk og ynder at suge sig fast på sine roommates øjne. det er tarveligt og det er klamt. jeg frygter stadig at komme hjem til en apatisk og blændet gitte, og en anette der holder festmåltid i hendes lækre saftige øjne. tilværelsen som akvarist har en ikke ubetydeligt horrorværdi.


øverst: gitte, sund i hovedet og helthelt upsykotisk. nederst: anette, sygihovedet, massemorder in the making.

til jer der ønsker jer en guldfisk, og tror i dermed springer over hvor kæledyrsgæret er lavest. dont do it! få en hamster.

No comments: