4.05.2009

lammetagine

jeg lavede tagine til rikke og katrine igår, og idag har vi spist rester. jeg elsker nordafrikansk mad, det smager varmt og sødt og kødet. og så er det hyggeligt at have det stående i ovnen hele eftermiddagen så lejligheden kommer til at dufte af al lækkerheden. det er cirka præcis et år siden vi var i marrakech, og der fik jeg muligvis det bedste mad nogensinde i mit liv. lammesatanen nedenfor nøjedes jeg med at kigge på. jeg er sart og kræsen og vil helst have mit kød uden ansigt.

jeg havde købt en hel lammekølle nede hos slagteren, 1.4 kg, hvilket var rigeligt til både i går og i dag. jeg skar knogle fra og skar det i store tern hvorefter jeg marinerede det i krydder og lidt olie. jeg har ingen mængdeangivelser, man skal bare hælde lidt. så længe man ikke overdoser helt vildt på nelliker f.eks. så klarer man sig. kanel, kardemomme, spidskommen, stødt koriander, paprika, lidt chili, lidt nelliker, gurkemeje, peber. husk at brænde det af på panden først. jeg glemte safran, det burde man jo ellers have husket. kødet skal marinere så lang tid som muligt, jeg er dårlig til at planlægge så det blev ikke mere end 2 timer.

godt. så skal man brune kødet sammen med 4 fed hakket hvidløg og en masse olivenolie. derefter tilsætter man lige 3-4 løg i både. når de er okaysauterede, hælder man 2 dåser flået tomat over. derudover saften af en lime, en spiseskefuld honning og et par laurbærblade. man lader det lige koge lidt ind og smager godt til med salt og peber.

derefter kan man bare lade det simre ved laveste blus. jeg hældte det i stedet i min stegeso, og tilføjede 3 store gulerødder skåret i kvarter, en håndfuld sultanarosiner og en stor håndfuld meget grofthakkede mandler. på med låget og så i ovnen i mindst et par timer. jeg tog låget af den sidste halve times tid, for at lade sovsen koge lidt ind.

ud af ovnen kommer den dejligste lækkerhed, som man lige kan garnere med lidt hakket koriander og persille hvis man er til den slags. vi fik couscous til, kogt i lidt bouillon, og derefter blandet med olivenolie, saften af en lime og hakket mynte og koriander.

No comments: