5.10.2006

middlesex

at tænke sig at være hermafrodit
det ville unægteligt være et hit
slut med sene nattetimer
slut med sultne mænd i stimer
slut med ensomhed og smerte
slut med mit længselsfulde hjerte
jeg ville være mand hver anden dag
med mandehørm og dårlig indretningssmag
leve af kød og testosteron i ægte mandeslum
snige mig ind og lure i herrenes omklædningsrum
jeg ville være faghag og pigernes fine ven
have insiderviden fra begge verdner, men
om aftenen ville jeg for alvor mærke mit hermafroditheld
når jeg gik hjem alene med mig selv
som en vinbjergsnegl ville jeg have lange elskovsakter
dyrke al den sex jeg overhovedet magter
ville forføre mig selv igen og igen
være min egen bedste bolleven
og det hele ville slutte som en hollywoodscene
og folk ville komme og klappe og mene
at efter hun i så mange år har søgt og ledt
blev ida det smukkeste brudepar verden har set

(intet kan som en eftermiddagsforelæsning om katalogiseringshistoriens største skandaler sætte fut i min indre poet)

7 comments:

Anonymous said...

Svinegod bog forøvrigt - kan varmt anbefales (jeg håber vi snakker om Eugenides her ... Måske har jeg bare misforstået kontekst igen (sker ofte)). Om end den afgrundsdybe lykke der må følge af ikke at være tvunget til at bruge sine bedste og mest produktive år på at prøve at forstå det modsatte køn, selvfølgeligt er håbløst underbelyst...

kyllyan said...

aaaaaaaaaaaah, god god digter du er ! *klapper entusiastisk*

ida said...

kyllyan; jeg kan i hvert fald få hjerte til at rime på smerte hvilket jo er det ultimative succeskriterie for poesi.

og ja jeg er rigtignok ved at pløje mig gennem middlesex, som er en god bog ja, men rigtignok på det sømmeligste underbelyser tvekønnethedens glæder.

Anonymous said...

Jeg må med skam i livet tilstå, at jeg lagde den fra mig på side 55... Kunne simpelthen ikke kæmpe mig igennem. Måske timingen var gal. Eller måske jeg bare ikke duer til lige nøjagtig den bog...

Anonymous said...

Sikke nogle fantastiske poetiske årer, du kan sejle med forutan vind... :-)

Anonymous said...

I øvrigt meget tiltalende tanke at være selvforsynende i kønskategorien, ikke mere pis med håbløse typer, ikke noget med at blive puttet i bås (som man ikke gider den dag). Jeg vil vist også være en vinbjergssnegl...

Nærmest Løkkelig said...

Men husk at bevare romantikken. Tom Waits er også en vinbjergssnegl, og han giver følgende anvisninger:
"I've always kinda been partial to calling myself up on the phone and asking myself out, you know? Oh yeah, you call yourself up too huh? Yeah, well one thing about it, you're always around. Yeah you ask yourself out, you know, some class joint somewhere. The Burito King or something, you know. Well I ain't cheap you know. Take yourself out for a couple of drinks maybe. Then there'd be some provocative conversation on the way home. Park in front of the house you know. Oh yeah, you smoothly put a little nice music on, maybe you put on like uh, you know, like shopping music, something thats not too interruptive you know and then uh slide over real nice and say 'Oh I think you have something in your eye'. Well maybe it's not that romantic with you but Christ I get into it you know.
Take myself up to the porch, take myself inside or maybe uh, or maybe get a little something, a brandy snifter or something. 'Would like you like to listen to some of my back records? I got something here'

Uh Well usually about 2.30 in the morning you've ended up taking advantage of yourself. There ain't no way around that you know. Yeah, making a scene with a magazine, there ain't no way around it. I'll confess you know, I'm no different you know. I'm not weird about it or anything, I don't tie myself up first. I just kinda spend a little time with myself."