12.07.2012

sydindisk curry med kylling

jeg er vild med syndindiske curries, de skal være hylende stærke og syrlige og søde og på en base af god kokosmælk. den her har jeg lavet mange gange efterhånden, den bedste måde at tage livet af en høne!

jeg starter med at brænde lidt krydderier på en tør pande:

koriander
spidskommen
fennikelfrø
kernerne fra et par grønne kardemommekapsler
et par nelliker
lidt karryblade
en kanelstang
gurkemeje
lidt sennepsfrø og bukkehornsfrø
sort peber

når det begynder at tage farve, tilsætter jeg en god klat smør, 3-4 fed hvidløg, en klump hakket ingefær, et par tsk sambal oelek og et stort løg i både. det steges blankt, og det hele blendes til en glat løg-krydder-masse.

jeg plejer at bruge kødet fra en hel kylling, men det kan man jo gøre som man vil. jeg kan godt lide de forskellige kødtyper, det bliver lidt mere festligt end de der store, bløde, hvide stykker kyllingebryst. under alle omstændigheder skal det skæres i mundrette stykker og steges på panden i godt med fedtstof, lidt salt selvfølgelig, og så kryddermassen.

når kødet er stegt, tilsætter jeg 1 dåse koncentreret tomatpure (de store/høje dåser, ikke de helt bittesmå), som lige steger lidt med også, før jeg tilsætter 2 dåser kokosmælk. her omkring plejer kyllingen at være mør, så jeg fisker den op med en hulske, og så får den lov at ligge og hygge sig lidt i en tallerken.

sovsen tilføjes 2 limeblade og får lov at stå og reducere lidt over lavt blus, en lille times tid eller sådan, til sovsen bliver mørkere og fedtstoffet begynder at skille fra. jeg smager til med salt, lidt sukker, lime og sambal oelek. det skal være både sødt, salt, syrligt og ret skarpt i smagen. til sidst ryger kyllingen tilbage i, og det hele serveres med ris eller brød.


No comments: