2.26.2009

jyskindisk familiefeast

og vi lægger hårdt ud med lillebrorens yndlingsret makhani, faket bedst muligt (og egentlig riiimeligt vellykket) fra min yndlingspakistanerrestaurant og med pilauris, mynteraita og nogle snyde-rotier fra dybfryseren hos den lokale grønthandler.


denne gang lavet med et kilo lammebov, men ligeså godt med kylling.
først marinaden:

4 fed hvidløg
en klump ingefær
2 dl græsk yoghurt
saften fra en lime
1-2 tsk chilipulver
1-2 tsk garammasala
1 tsk gurkemeje
1 tsk salt

og så ellers lade det stå så længe man nu har tid til, gerne en hel nat.

derefter skal man lave sovsen, og jeg starter med at brænde krydderierne af:
1 fed hvidløg
2 chilier
5-8 kardemommekapsler
3-4 nelliker
2 tsk spidskommen
1/2 tsk bukkehornsfrø

og så tilsætter jeg en stor klat smør og et par laurbærblade, kanelstænger og en terning grøntsagsbouillon, som man kan undlade hvis man er for fin til den slags, jeg er ikke.

derefter tilsættes to dåser flået tomat og det hele koger længe til det blir halvtørt, hvorefter kød og marinade hældes i og koger med.

imens kan man lige sætte en håndfuld cashews i blød i varmt vand, blende dem med lidt vand til en glat masse og tilsætte det.

og så skal det ellers bare simre, simre, simre. mindst et par timer. sluttes af med lidt fløde,
smages til med salt, peber, sukker og limesaft og pyntes med frisk koriander og et par grønne chilier. jeg kan også godt lide at hælde lidt sultanarosiner i, men da jeg indtil videre ikke har mødt andre der sætter pris på det tiltag, har jeg opgivet det lidt igen.

og så skal man bare spise. indtil man blir en lillebittesmule dårlig.

håber du er glad nu bror lort, og glædelig jul.

No comments: