2.06.2010

lagkage

jeg vil også lige dele den lagkage, jeg lavede til min fødselsdag. den er nem og lækker og pæn, og delvist adapteret fra lutter lagkage-bogen.

lagkagebundene består af 150 g helt fintblendede hasselnødder, 3 dl flormelis og 4 æggehvider. æggehvider piskes stive med flormelisen, og blandes så med hasselnødderne. smøres ud i 3 cirkler på ca. 30 cm i diameter på bagepapir, og bages v. 200 grader i 30-40 min.

cremen består af 1/2 liter stiftpisket fløde blandet med 300g nougat og 50g chokolade, smeltet og afkølet.

lagkagen skal først samles ret kort tid før den spises, ellers blir marengsbundene kedelige. jeg lagde de gode syrlige blommer (8-10stks, skrællet og skåret i både) fra superbrugsen imellem lagene, og lidt blåbær, mest for pyntens skyld. de smager ikke rigtigt af noget på den her tid af året. lidt hakkede valnødder på toppet, og voila.


kagen tog kegler.

No comments: